Monday, 28 November 2011

Geng Guris

Parit Tok Ngah: Sepasang kanak-kanak bawah umur yang menamakan kumpulan mereka sebagai geng guris langsung tidak dikenali pada peringkat awalnya tiba-tiba menjadi terkenal di kalangan keluarga terdekat apabila aksi mereka yang begitu berani bermain api terakam secara tidak sengaja oleh seorang jurufoto yang tidak bertauliah pada hari raya korban yang baru lalu.

Aksi stunt mereka yang begitu berani bermain dengan guris amat mengagumkan. Namun begitu aktiviti mereka membimbangkan ahli keluarga kerana menggunakan penggunaan guris secara sewenang-wenangnya. Setakat berita ini ditulis, telah banyak himpunan sampah yang dihimpun oleh atuk dibakar oleh geng ini tanpa arahan. Atuk bimbang nanti akan ada pula cubaan untuk membakar objek-objek lain seperti reban ayam, kandang kambing, kebun pisang dan sebagainya.

Difahamkan kegiatan mereka telah mula dicurigai pada awalnya setelah beberapa kali atuk tidak dapat menyalakan dapurnya kerana kehilangan guris. Pihak pekedai runcit setempat juga telah kehabisan stok guris kerana telah dibeli secara berterusan oleh dua orang ahli geng guris tersebut.

Tolong jangan tiru aksi ini.

Gambar: Salah satu foto aksi berani geng guris yang sempat dirakam.

(Kamus: Guris bermaksud mancis dalam Bahasa Banjar.)

1 comment:

  1. Mohon Atuk tahan geng ini di bawah ISA. Ini dah kes berat yang amat memudaratkan.

    ReplyDelete